گنبد گلمپینگ در کوهستان و نمونه‌های آن

آیا تا به حال خواسته اید در محلی کمپ کنید که در آن احساس کنید هنوز به طبیعت متصل هستید و ساختار آن قابل حمل و جا به جایی باشد؟ در محیطی نه تنها برای محیط زیست خوب است، بلکه یک فضای آرامش بخش برای شما است؟ گنبد شمس، طراح و مجری گنبدهای اقامتی ژئودزیک در ایران این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که در عین اقامت در فضایی راحت و لوکس، حس کمپ کردن و ارتباط با طبیعت را به دست آورید.

معرفی گلمپینگ دام


گلمپینگ که راحت‌ترین نوع تجربه کمپینگ است، اخیراً در همه دنیا رواج یافته است. اما گلمپینگ که گفته می‌شود نسبت به کمپینگ ده‌ها امتیاز مثبت دارد به چه معناست؟ واژه گلمپینگ ترکیبی از دو کلمه انگلیسی “glamor” و “camping” است و به معنای چیزی بیش از یک چادر/چادر باشکوه است. گنبدهای چادری در هر پروژه‌ای که در آن زیبایی طبیعت باشکوه با امکانات مدرن و لوکس همراه می‌شود، پیشگام‌اند و امکانات گلمپینگ و یک اقامت در طبیعت لوکس را کامل در خود جای می‌دهند. شما می‌توانید با گنبدهای چادری‌ای که می‌توانید بدون نیاز به مجوز و عملیات ساختمانی برپا کنید، آسایش خانه را به طبیعت بیاورید و در آن از امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و حمام، آشپزخانه و تخت خواب و… بهره‌مند شوید اما در عین حال اتصال خود با طبیعت را از دست ندهید.

مزایای استفاده از گنبدهای ژئودزیک در کوهستان

این گنبدها قابل تنظیم هستند و می‌توانند برای استفاده‌ها و نیازهای مختلف ساخته و تنظیم شوند. همچنین به دلیل اینکه بسیار سبک هستند و نیاز به ساخت و ساز بنایی ندارند، امکان جا به جایی آن ها وجود دارد. عدم نیاز به بنایی برای استفاده از این گنبدها، در عین حال که باعث حفاظت از محیط زیست می‌شود، زمان برپایی آن را بسیار کوتاه می‌کند و نیاز به دریافت مجوز برای آن را از بین می‌برد. از ویژگی‌های دیگر گنبدهای ژئودزیک اقامتی که باعث می‌شود گزینه مناسبی برای اقلیم کوهستانی باشند، فرم گبندی و آیرودینامیک آن‌هاست که قابلیت مقاومت در برابر بادهای شدید را به آن‌ها می‌دهند. این فرم علاوه بر ایجاد مقاومت بیرونی در سازه این گنبدها‌، جریان هوای محیطی پیوسته‌ای را در فضای داخلی آن ایجاد می‌کند که نتیجه آن حفظ دمای یکنواخت با نیاز به مصرف انرژی کمتر است.

نمونه گنبدهای گلمپینگ در جهان

اکوکمپ/گلمپینگ پاتاگونیا، شیلی

اگر خوابیدن در چادر روی زمین کار شما نیست، اما همچنان جذب کمپینگ می‌شوید، باید گلمپینگ را امتحان کنید. گلمپینک نوعی کمپینگ با امکانات لوکس است که راحتی و آرامش یک خانه را دارد اما در عین حال ارتباط شما با طبیعت را قطع نمی‌کند. یکی از بهترین مکان‌ها برای این کار اکوکمپ پاتاگونیا در شیلی است. این اکوکمپ از گنبدهای ژئودزیکی استفاده می‌کند که راحت هستند اما همچنان احساس بیرون بودن را به شما می‌دهند. محل این گنبدهای مخصوص گلمپینگ در پایه پارک ملی تورس دل پین قرار دارند، به این معنی که مناظر باورنکردنی از قله‌های کوه را ارائه می‌دهد.

گنبدهای گلمپینگ کنیونلند، آمریکا

شما می‌توانید در این گنبدها خود را از دنیای پر هرج و مرج بیرون قرنطینه کنید و در اقامتگاه‌های مجزا و گنبدی ریلکس کنید!
از فضای باز بیرون لذت ببرید بدون اینکه مجبور باشید از امکانات رفاهی مدرن مانند یک تخت کینگ یا کویین سایز، حمام/دوش، وای فای و آشپزخانه کوچک دور بمانید زیرا در این گبندها تمام این امکانات برای شما فراهم شده‌اند و شما می‌توانید در این گنبدهای دنج ژئودزیکی گرم بمانید.
از آنجایی که این گبندها در نزدیک‌ترین زمین ‌های خصوصی به پارک ملی کنیونلندز قرار دارند، شما می‌توانید پیاده روی، کوه نوردی و ماجراجویی‌های زیادی در اطراف محل اتقامتتان داشته باشید.

اقامتگاه گلمپینگ Udoscape، تگزاس

UDOSCAPE – یک اقامتگاه اکو گلمپینگ منحصر به فرد برای بزرگسالان در منقطه تگزاس هیل است. سایت در حال حاضر دارای 8 گنبد مبله مجلل از Deluxe تا Deluxe-plus است که همگی در بالای تپه‌ای با مناظر تپه‌ای شگفت انگیز قرار دارند. امکاناتی مانند منقل، آتش‌دان، و ننو بر روی سکوی هر گنبد قرار دارد. همچنین هر گنبد دارای یک جکوزی اختصاصی است. همه گنبدها به طور مجلل با ملافه‌های مخمل، سرویس بهداشتی اختصاصی، آشپزخانه کوچک، فضای ناهارخوری و غیره مبله شده‌اند. برای تجربه کمپینگی که مانند را قبلا نداشته‌اید آماده شوید!

اقامتگاه گنبدی Charlevoix، کانادا

Dômes Charlevoix امکان یک تجربه 5 ستاره در دل طبیعت به شما می‌دهد. گنبدهای ژئودزیک برای آب و هوای شمالی کبک طراحی شده‌اند و 12 ماه در سال در دسترس هستند. مساحت بزرگ این گنبدها به 4 نفر اجازه می‌دهد تا به راحتی در آنجا اقامت کنند.

علاوه بر داشتن منظره‌ای خیره کننده به لطف پنجره‌های بزرگ گنبدها، تمام امکانات یک کلبه مانند آشپزخانه کامل، حمام شیک، تخت کوئین سایز دوم روی نیم طبقه، شومینه، تراس بزرگ و یک چشمه آبگرم اختصاصی برای داشتن تجربه‌ای فراموش نشدنی در این گنبدها گنجانده شدند.

گبندهای اقامتی واقع در کوه یولونگ، چین

Lijiang Yulong Snow Mountain Scenic Spot یک نقطه منظره ملی 5A است که به طور رسمی توسط اداره ملی گردشگری تایید شده است. این کوه در منطقه خودمختار یولونگ ناکسی واقع شده است و جنوبی‌ترین کوه برفی در نیمکره شمالی است.

هتل گبند لوکس یولونگ هاوران در ارتفاع 2800 متری از سطح دریا دارای 5 گبند استو هر گبند ژئودزیک دارای حمام، رختخواب، سیستم گرمایش، مبلمان چوبی و فرش‌ است. هر گبند در تراس کوچک خود دارای یک حمام هیجان انگیز در فضای باز است. محدوده کوچکی از فضای فعالیت در تراس چادر گنبدی ژئودزیکی وجود دارد که برای نوشیدن چای، خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی عالی است.

هتل گلمپینگ Whitepod، سوئیس

اقامتگاه سازگار با محیط زیست سوئیس از 15 گنبد ژئودزیک تشکیل شده است. هر گنبد به یک عرشه چوبی ثابت شده است و یک تراس مبله با چشم‌اندازهای دوردست ارائه می‌دهد. گبندهای استاندارد این اقامتگاه با یک تخت بزرگ، حمام کاملا مجهز به توالت و دوش، اجاق گاز هیزمی، کتری و نیم طبقه، می‌تواند یک تخت یک نفره اضافی را در خود جای دهد. گنبدهای کمپ‌مستر خانواده نیز همین امکانات را دارند اما در نیم‌طبقه می‌تواند 2 تخت اضافه برای کودکان را در خود جای داد. هر گنبد به راحتی می تواند 2 تا 4 نفر را در خود جای دهد و به نظر می‌رسد که روکش های پارچه پی وی سی سبز رنگ بیرونی باعث می‌شوند که گنبد در تابستان با محیط اطراف ترکیب می‌شود. این پارچه‌های سبز رنگ در طول زمستان برداشته می‌شود و ظاهری سفید بر روی طرح سقف گنبدی باقی می گذارد و گبند با سفیدی برف محیط اطراف یکی می شود.

گنبدهای اقامتی Chimney Rock/Lake Lure، آمریکا

در این تجربه منحصر به فرد گلمپینگ طبیعت با تجمل همراه می‌شود. از حریم خصوصی یک محیط آرام و اختصاصی لذت ببرید، بدون اینکه ذره‌ای از راحتی خانه خود را قربانی کنید. در وان آب گرم یا کنار حوض استراحت کنید. شب‌ها زیر ستاره‌ها روی یک تخت فومی راحت و بزرگ بخوابید و با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنید. از امکانات این گنبد می‌توان به سیستم تهویه مطبوع مینی اسپلیت، شومینه/بخاری گازی، آشپزخانه با لوازم پخت و پز و سرو (2 اجاق القایی)، قهوه، اسپرسو و چای، ظروف و بشقاب، یخچال هتلی، مایکروویو، آبگرمکن بدون مخزن، اتاق توالت سرپوشیده، دوش، ملحفه، پتو، لوازم بهداشتی، صندلی رومیزی چرمی و صندلی کیسه لوبیایی برند Cordaroy اشاره کرد. همچنین در فضای باز گبند یک آلاچیق با وان آب گرم و صندلی بار، مبلمان پاسیو، کباب پز پروپان، حوض با آدیروندک و صندلی‌های کمپینگ قرار داده شده است.

Helia Kamalpour

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *