اکوکمپینگ کوهستانی در ایران و جهان

کمپینگ راهی عالی برای خروج از زندگی روزانه شهری و قطع اتصال با دنیای پر هرج و مرج امروزی و در عین حال لذت بردن از طبیعت و هوای تازه است. به خصوص اگر برای محل کمپ خود کوهستان را انتخاب می‌کنید که آرامش و هوای باطراوت آن، حس لذت و سرزندگی حاصل از کمپینگ را دو چندان می‌کند. گنبد شمس، طراح و مجری پروژه‌های اکوکمپینگ، در ادامه به بررسی بیشتر در مورد اکوکمپینگ در کوهستان و بررسی نقاط مخصوص اکوکمپ در کوهستان در ایران و جهان می‌پردازد.

کمپینگ برای ما عالی است زیرا در فضای آزاد انجام می‌شود و بارها ثابت شده است که حضور مداوم در طبیعت به بهبود سلامت روان کمک می‌کند و افرادی که دائماً با طبیعت در ارتباط هستند شادتر و سالم‌تر هستند. پیاده روی باعث می‌شود بدن شما کالری بسوزاند، بهتر بخوابید، در معرض نور خورشید قرار بگیرید و ویتامین D بیشتری دریافت کنید، سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید، فشار خون پایین تری داشته باشید و از این رو سالم‌تر خواهید بود.

همچنین امروزه اکوتوریسم یا اکوکمینگ در سراسر جهان بسیار رایج شده است که پ تفاوت‌های زیادی با کمپینگ معمولی دارد. اکوتوریسم سفر به یک منطقه طبیعی بکر با هدف لذت بردن از آن اما با کمترین تأثیر بر محیط زیست مکان بازدید شده است. به طوری که این مکان با کمترین نشان از دخالت انسان باقی مانده و نسل‌های بعدی نیز از آن لذت می برند. اگرچه هدف اصلی اکوتوریسم حفظ محیط زیست است، اما در قلب آن نوعی ارتباط با مردم محلی و سرمایه‌گذاری در برنامه‌ها و پروژه‌هایی است که در جهت ارتقای طبیعت کار می‌کنند وجود دارد، در صورتی که رعایت این موارد در کمپ کردن لزومی جدی ندارد.

کمپ کوهستانی لا اسپیجیا، ایتالیا


اطراف دریاچه زیبای مولونو که توسط کوه‌های زیبای Trentino Alto-Adige در ایتالیا احاطه شده، می‌توانید در کلبه‌های بوم‌گردی خلاقانه Camping La Spiaggia کمپ کنید. محصولات بوم‌آورد‌‌ منتظر شما هستند تا از طبیعت ترنتینو نهایت لذت را ببرید. از مناظر خیره کننده شگفت زده شوید و از این تجربه کمپینگ بی‌نظیر لذت ببرید.

کلبه‌های کستال گیز کوه سنت مایکل، انگلستان

اگر می‌خواهید تجربه‌ای منحصر به فرد و زیبا داشته باشید، کلبه‌های گلمپینگ کستال گیز راه حل مناسب شما هستند. این کلبه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که در کمپینگ‌های مجلل با مناظر خیره کننده از کوه سنت مایکل و خلیج مانتز در نزدیکی کورنوال لذت ببرید. کلبه‌ها مجهز به آشپزخانه، حمام با دوش و یک عرشه زیبا برای لذت بردن از مناظر در هر زمانی از روز هستند.

کمپ Piccolo Paradiso، ایتالیا

کمپ Piccolo Paradiso مانند بهشت ​​روی زمین است. اگر عاشق کوهستان هستید، نمی‌توانید این کمپینگ را از دست بدهید و از خانه‌های ییلاقی چوبی آن لذت خواهید برد. پیکولو پارادیزو همچنین، امکانات زیادی مانند رستوران، وای‌فای، اتاق‌های مجهز به سیستم تهویه و سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، از آنجایی که می‌توانید ورزش‌های زیادی را در این کمپ تمرین کنید، از اقامت در آن خسته نخواهید شد!

اکوکمپ‌های کوهستانی در ایران

اکوکمپ‌ دماوند


اکوکمپ دماوند، نخستین کمپ کوهنوردی حرفه‌ای در ایران است که اقامت و خدمات حرفه‎ای صعود را به کوهنوردان برای صعود قله دماوند ارائه می‌دهد. این اکوکمپ شامل دو مجموعه کمپینگ در جبهه شمال شرقی کوه دماوند است. کمپ اول یا بیس کمپ در جوچار به ارتفاع ۲۸۰۰ متری و کمپ دوم در ارتفاع 4350 یال شمال شرقی دماوند، نزدیک به منطقه تخت فریدون واقع شده است. کمپ دوم به عنوان اقامتگاه نهایی برای صعود کوهنوردان در مسیر جبهه شمال شرقی قله دماوند استفاده می‌شود. محوطه‌ کمپ پیشرفته بسیار وسیع، به دور از رفت و آمد دیگران و دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا به قله و دره‌ها و دشت‌های منطقه است.
کوهنوردانی که از خدمات کمپ پیشرفته استفاده می‌کنند و تحت سرپرستی راهنماهای کمپ به قله می‌روند بدون دغدغه، تمام هم‌وغم خود را متمرکز صعودشان خواهند کرد و به این خاطرشانس موفقیت ایشان برای رسیدن به قله بالا خواهد بود.
از امکانات این مجموعه می‌توان به اقامت در چادرهای اختصاصی، تامین آب، غذا و تنقلات مقوی برای صعود و همچنین در دسترس بودن راهنماهای مجرب کوهنوردی اشاره کرد.
این مجموعه به صورت کاملا خصوصی و غیر دولتی، با دریافت کلیه مجوزهای لازمه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان محیط زیست، در سال 1394 توسط شرکت اسپیلت البرز تاسیس شده و در فصل تابستان پذیرای صدها کوهنورد خارجی و داخلی می‎باشد.

اکوکمپ دورنا


اکو کمپ عشایری دورنا در 20 کیلومتری جنوب مشکین شهر، در دامنه سحرانگیز سبلان و در فضایی به مساحت 5 هکتار واقع شده است. این فضا با ترکیب معماری سنتی آمیخته با مدرنیته، با استفاده از مصالح بومی و سنگی به گونه‌ای طراحی شده است که کمترین آسیب به محیط زیست و تنوع زیستی منطقه وارد آید. کوه‌های سبلان، دشت های سرسبز و آب و هوایی کوهستانی سرتاسر اکو کمپ دورنا را احاطه کرده است. اکوکمپ عشایری دورنا شامل 2 آلاچیق عشایری، 4 کلبه کوهستانی و 2 کلبه هابیتی می شود که این کمپ‌ها با مصالح بومی و سنگی، همچنین با الهامی از تاریخ و فرهنگ ترکان آذری و عشایر شاهسون ایجاد شده اند. اقامتگاه بوم گردی دورنا به دلیل واقع شدن در اقلیم سرد کوهستانی فاقد سیستم سرمایشی و یخچال اختصاصی داخل کمپ ها می‌باشد، همچنین آلاچیق‌های عشایری فاقد حمام و سرویس بهداشتی فرنگی هستند.

اکوکمپ سوباتان


اکوکمپ سوباتان پروژه‌ای در حال ساخت واقع در می‌باشد. فاز اول این پروژه از 6 سوئیت تشکیل می‌شود که با استفاده از مصالح و معماری بومی سوباتان طراحی شده است و شامل 2 سوئیت کاهگلی، دو سوئیت چوبی و دو سوئیت با سنگ کوهی محلی است. سقف همه سوئیتها از تخته جنگلی مخصوصی بنام “چلک” پوشیده خواهد شد. داخل خانه‌ها با کف پوش‌های محلی پشمی مانند گلیم و جاجیم و پالاز پوشیده خواهد شد. هر واحد از این سوئیت‌ها دارای شومینه چوبی خواهد بود . البته داشتن حمام و سرویس بهداشتی بسیار تمیز مشخصه دیگر این خانه‌های بومی خواهد بود. دور زمین 3000 متری این کمپ بجای سیم خاردار و فنس و غیره با چوب‌های خاص جنگلی بنام ” لوک چپر” محصور خواهد شد. البته در مقابل هر سوئیت یک سیاه چادر یا پوری جهت استراحت مسافران بوم گرد احداث خواهد شد. برق مصرفی به جای موتور برق‌های آلوده کننده از برق خورشیدی تامین خواهد شد. کمپ مجهز به اینترنت wifi خواهد بود. در گوشه‌ای از این کمپ اسطبل اسب و طویله گاو ساخته خواهد شد. ایجاد کارگاه جاجیم بافی، شال بافی، جوراب شال بافی، رنگرزی نخ‌های پشمی و… بخش دیگری از این پروژه خواهد بود. در این کمپ امکان برگزاری مراسم نوازندگی سنتی و آواز خوانی تالشی، آموزش گاو و گوسفند دوشی، پشم چینی گوسفندااسب سواری، تنورهای پخت نان محلی و ارائه غذاهای بومی مانند : پندیره ویسوج، سوجا دیله، سیرجینه-قورما و غیره… فراهم خواهد شد.

Helia Kamalpour

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *